søndag 9. mai 2010

Jordgubbstunna

Kona kjøpte noen havebøker for å glede meg. Tusen takk! Det hun ikke tenkte på at jeg blir veldig engasjert og inspirert og oppslukt av alt jeg leser og vil prøve. Det kan gå på nattesøvnen løs. Og lommeboken.

Siden haven er så liten og noen faktisk ønsker å ha en plen å klippe og en sjelden gang kanskje ta et slag krokket eller kanskje kubb, så syntes det smart å gå til anskaffelse av en jordbærtønne. Så fin og smart ut i boken! Spare plass i kjøkkenhaven og kan ha persille der også. Men vi fant ikke noen jordbærtønne i Norge. Vi fant ut at boken var oversatt fra svensk. Ganske riktig .. Et søk på jorgubbstunna gjorde susen.

Morten på havesenteret var ikke veldig entusiastisk, mente plantene ikke får nok vann evt. næring, men da var tunnan bestilt og på vei. Jeg kjøpte krukkejord og vi var enige om å bruke flytende gjødning.

Nå har jeg plantet 8 polkaplanter og noen utløpere fra det gamle bedet. Jeg har tenkt å plante persilleplantene når de er blitt atskillig større og det er blitt varmere.


Og så har jeg mange nye spørsmål jeg trenger å finne ut av etterhvert.
Hvis det er sånn at jeg skal skifte plantene ut hvert tredje år, kan jeg klare å plante dem utenfra, gjennom balkongen? Eller må jeg tømme hele tønnen? Det siste høres ikke velidg lettvint ut...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar